Dla cichych osób z głośnymi marzeniami

20
Paź

0

Skuteczna sprzedaż dla nielubiących sprzedawać – 8 strategii, które pomnożą Twoje zyski już w pierwszym miesiącu

Jest druga rano, nie możesz zasnąć, przewracasz się z boku na bok, analizujesz w myślach po raz setny biznes plan swojej firmy. Niby wszystko jest jak należy – masz świetny produkt, nowocześnie urządzone biuro, stronę internetową.
… tylko dlaczego konto w banku prawie puste, a wymarzone wakacje po raz kolejny odłożone.
Myślisz, że to chyba jednak był błąd. Nie nadajesz się na przedsiębiorcę. Nie jesteś, jak ci wszyscy przebojowi ludzie biznesu – pewni siebie, wygadani. Chyba powinnaś zapomnieć o swoich marzeniach, ambicjach i wrócić do koszmarnej pracy na etacie.

STOP – to jakiś obłęd

Nigdy tak nie myśl. Od zawsze marzyłaś o swojej firmie, masz wizję, wiesz jak możesz zmienić życie klientów oferując swój produkt, lub usługi.
Tylko jak tych klientów przekonać do zakupu. Przecież nie będziesz jak ten nachalny sprzedawca używanych samochodów trajkotać bez opamiętania. Jasne, że nie. Ale jasne jest też to, że jako przedsiębiorca sprzedawać musisz
Właściwie, to nie tylko jako przedsiębiorca. Chcesz mieć nową, luksusową kuchnię – musisz sprzedać mężowi pomysł, że jest ona niezbędna. Chcesz wakacje na plaży, a nie w górach – musisz sprzedać rodzinie myśl, która przekona ich, że morze jest najcudowniejsze.
Jak widzisz umiejętność skutecznej sprzedaży jest niezbędna w każdej sytuacji.

Ale…. Czy introwertyk w ogóle może być dobrym sprzedawcą?

Odpowiedzią jest zdecydowane: OCZYWIŚCIE !!!
Nie tylko może, ale najnowsze badania wskazuję, że bardzo często to właśnie introwertycy odnoszą większe sukcesy jako sprzedawcy niż ekstrawertycy.
Jak to możliwe? Przecież typowy cichy introwertyk odbiega od stereotypu „mocnego w gębie” sprzedawcy.
Drogą do sukcesu jest rozpoznanie i wykorzystanie typowych dla introwertyków cech.

W czym więc introwertycy są naprawdę dobrzy?

 Umieją słuchać i wychwytywać kluczowe informacje

 Potrafią się głęboko koncentrować, analizować problem i dotąd szukać rozwiązania, aż go znajdą – są więc cierpliwi i konsekwentni

 Są autentyczni w tym co robią

 Potrafią tworzyć głębokie i trwałe znajomości

Jak wykorzystać te cechy w skutecznej sprzedaży? Co zrobić by rozwijać swój biznes, pozostając sobą?

Musisz:
 wcisnąć na twarz fałszywy uśmiech

 udawać że potencjalny klient, pan Kowalski (którego widzisz pierwszy raz w życiu) jest Twoim najlepszym kumplem

 mówić tak dużo, głośno i szybko, żeby Kowalski nawet nie zauważył, że zgodził się na zakup

Oczywiście żartuję !

Nie tylko nie musisz tak się zachowywać, ale wręcz nie możesz. Ludzie mają już dość przebiegłych, dwulicowych sprzedawców i kiedy tylko przez moment poczują, że ktoś chce ich wykorzystać, z szerokim uśmiechem wychodzą, głośno trzaskając drzwiami.

Poznaj więc 8 strategii, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż (nie sprzedając przy tym wartości, którymi się kierujesz w życiu)

1. Przygotuj się

Przed spotkaniem z potencjalnym klientem dowiedz się o nim jak najwięcej. Czego potrzebuje, czego chce, jakie ma aspiracje, czego się obawia. W dobie internetu nie jest to trudne zadanie. Strona internetowa, media społecznościowe mogą dać Ci dużo informacji. Jeśli masz możliwość skontaktuj się wcześniej przez e-mail.
Zastanów się jakich informacji potrzebujesz, żeby osoba potencjalnie zainteresowana Twoim produktem, stała się płacącym, i co ważniejsze, zadowolonym klientem.

A teraz, postaw się na miejscu klienta. Zastanów się jakie pytania może mieć do Ciebie. Znaj odpowiedzi (na te niespodziewane również). Wykorzystaj swoją cierpliwość i nie idź na skróty.

2. Zrób notatki

Introwertycy często miewają trudności z szybkim formułowaniem wypowiedzi, czy pozbieraniem myśli. Podczas spotkania z klientem może dodatkowo zadziałać stres, przez co jest jeszcze trudniej. Miej zawsze przy sobie notatki z wypunktowanymi istotnymi sprawami, które należy przedyskutować.

Podczas rozmowy również notuj istotne informacje. Ograniczysz w ten sposób stres, zyskasz kilka sekund, aby złapać oddech, a po spotkaniu będziesz mieć wszystkie informacje na papierze.

3. Znajdź wartość

Bardzo często ludzie nie lubią sprzedawać, bo myślą, że to co sprzedają nie jest wartościowe. Jednak, by móc odnieść sukces w sprzedaży i nie stracić autentyczności musisz wierzyć w to co sprzedajesz.

Zastanów się jak to, co oferujesz, zmieni życie klienta – zaoszczędzi pieniądze, ułatwi pracę, podniesie poczucie własnej wartości, a może po prostu sprawi przyjemność.

Kiedy już odkryjesz wartość Twojego produktu, zrozumiesz, że tak naprawdę nie próbujesz nikogo „wrobić” w zakup czegoś mało atrakcyjnego. Wprost przeciwnie – oferujesz coś co polepszy czyjeś życie.

4. Bądź ekspertem

Wykorzystaj swoje umiejętności koncentracji, swoją cierpliwość i upór, i dowiedz się wszystkiego (nie, naprawdę wszystkiego) na temat
oferowanego przez Ciebie produktu i branży w której działasz. Nie ma znaczenia, czy sprzedajesz skarpetki, nieruchomości, czy usługi informatyczne – musisz wiedzieć wszystko!

Ale, to dopiero pierwszy krok. Teraz musisz ludziom pokazać, że jesteś ekspertem. Jak to zrobić? Sposobów jest naprawdę wiele: stwórz firmową stronę internetowa z doskonałą treścią, załóż bloga, napisz książkę, czy e-book, uczestnicz w internetowych dyskusjach.

Uwierz, że o wiele łatwiej i szybciej sprzedasz swój produkt, jeżeli będziesz w oczach klienta autorytetem.

5. Słuchaj

Wsłuchaj się w to co klient mówi. Ludzie potrzebują żeby ktoś wysłuchał ich zmartwień, problemów. Ale też, po prostu, kochają mówić o sobie. Kiedy się nie odzywasz, usłyszysz to co oni mówią, ale również to czego nie powiedzieli.

Tu właśnie na scenę po raz kolejny wkracza supersiła introwersji. Introwertyk potrafi słuchać i wyciągać wnioski.

Żeby jednak nie dopuścić do sytuacji, że klientka trzecią godzinę opowiada Ci o swoich kotkach, lub zakupach w Mediolanie, musisz nauczyć się wtrącać pytania, które naprowadzą rozmowę na właściwy tor. Chodzi przecież o to, by znaleźć u klienta potrzebę, którą Ty rozwiążesz swoją usługą lub produktem.

Jakie pytania powinnaś zadać? To zleży od tego, co już wcześniej klient powiedział.

Wyobraź sobie trzy osoby, które wykupiły wakacje w Międzyzdrojach.

 Pierwsza zdecydowała się na zakup, bo chciała, żeby jej alergiczne dziecko powdychało trochę bałtyckiego jodu.

 Druga, ponieważ słyszała, że wszystkie polskie celebrytki i celebryci spędzają tam lato.

 Trzecia, bo trafiła na promocję (prawie niemożliwe, bo to w końcu środek lata przy „Alei Gwiazd”, ale mówimy hipotetycznie).

Jak widzisz, trzy osoby, które kupiły tę samą rzecz, miały skrajnie różne motywacje.
Co motywuje osobę do zakupu jest najważniejszą rzeczą, której musisz się dowiedzieć.

Kiedy już się dowiesz jakie są prawdziwe potrzeby klienta i co go motywuje do zakupu – zacznij go edukować.

6. Ucz

Często ludzie nie uświadamiają sobie, że tak naprawdę mają problem. A kiedy nawet problem zauważą, często nie przyjmują go do wiadomości, dopóki ktoś nie pokaże im jak ten problem rozwiązać.

I tu pojawiasz się Ty. Introwertyk doskonale potrafiący analizować problemy i szukać rozwiązania.

Naucz ich patrzeć na problem z innej perspektywy. Pokaż im rozwiązania jakie możesz im zaoferować, ale przede wszystkim pokaż im korzyści jakie oni będą mieć ze skorzystania z Twojej oferty.

7. Zamknij sprzedaż

Nie zapomnij o jednej podstawowej rzeczy – zamknij transakcję. Nie bój się rozmawiać o pieniądzach i poproś o sprzedaż.

Pamiętaj, że sprzedając niczego nie wyłudzasz – wymieniasz jedną wartość (twoją usługę) na inną (pieniądze klienta). W tym momencie introwertyk powinien najlepiej oprzeć się na przygotowanym przez siebie wcześniej skrypcie. Może zabrzmiało to dziwnie i mało autentycznie, ale nie ma nic gorszego, niż w momencie zamykania transakcji, pod wpływem emocji (introwertycy są zwykle bardzo wrażliwymi osobami), zaczną plątać Ci się słowa i będziesz bełkotać coś pod nosem. Może to zburzyć wszystko, co udało Ci się osiągnąć do tej pory.

Co więc należy powiedzieć? Coś prostego.

Np.
Projekt ten jest niezwykle interesujący. Jestem zainteresowana współpracą z Panem.

lub

Widzę, że współpraca między nami będzie satysfakcjonująca i owocna. Kiedy możemy zacząć?

W tym momencie należy zamilknąć (z tym akurat nie mamy problemu). Nie naciskaj, nie proponuj nic więcej, bo wszystko zostało już powiedziane.

Pozwól, by klient poczuł, że oczekujesz na jego świadomą i z pełnym przekonaniem podjętą decyzję.

8. Spraw, by poczuli się ważni

Nawet, gdy już doszło do transakcji ( albo szczególnie wtedy ), upewnij się, że obsługa Twojego klienta jest na najwyższym poziomie. W każdej branży mogą po sprzedaży pojawić się kłopoty, reklamacje. To, w jaki sposób będziesz wtedy traktować klienta, będzie owocować w przyszłości.

Pamiętaj, że w biznesie nie chodzi o to, by szybko sprzedać i skupić uwagę na kolejnym potencjalnym nabywcy. Chodzi o to, by budować markę, a można to robić tylko poprzez głębokie relacje z naszymi klientami. Sprawmy, by ludzie naszą firmę kojarzyli nie tylko z wyjątkowych produktów, czy genialnych usług, ale też z tego, jak ich traktujemy.

Teraz już wiesz, że sprzedaż to nie manipulacja, a rozwiązywanie problemów.

Pamiętaj, że sukces w sprzedaży wcale nie zależy od tego jaka jesteś, czarująca, czy dowcipna, a od tego czy naprawdę chcesz swoim klientom pomóc.
Nie jesteś sprzedawcą, jesteś konsultantem, który pomaga klientowi osiągnąć cel.
Z dumą.
Śpij więc spokojnie i śnij o wymarzonych wakacjach. Zastosuj wszystko, czego się dzisiaj nauczyłaś, a Twój sen niedługo stanie się rzeczywistością (chyba trochę zabrzmiałam jak wróżka Honorata, ale moje strategie to nie wróżby, a metody, które stosuje na co dzień wielu introwertyków odnosząc wielki sukces).

 

TWOJA OPINIA

Jakie są  Twoje strategie sprzedażowe?

Napisz co myślisz – Twoje zdanie jest dla mnie ważne.

Jeśli podoba Ci się to co czytasz, zapisz się na bezpłatny newsletter – praktyczne wskazówki trafią prosto do Twojej skrzynki.

[FM_form id=”1″]

 

Brak komentarzy

Odpowiedz